poniedziałek, 13 czerwca 2011

Identyfikowanie potrzeb szkoleniowych – czym kierować się przy planowaniu szkoleń dla pracowników?

Dróg w tym obszarze jest kilka, jednym z najbardziej popularnych jest identyfikowanie obszarów szkoleniowych na podstawie wyników ocen – kompetencji czy oceny realizacji celów. I w tym obszarze podejścia są trzy – szkolimy tylko w zakresie luk kompetencyjnych, szkolimy tylko najlepszych, aby rozwijać ich kompetencje lub łączymy jedno i drugie podejście.
Szkolenie w zakresie luk kompetencyjnych jest istotne, aby pracownicy mogli efektywnie realizować powierzane im zdania, stąd też często idziemy właśnie tą drogą. Warto jednak mieć na uwadze, że szkolenie nie jest jedyną metodą. (Wpis na ten temat wkrótce pojawi się na moim blogu).
Drugą możliwością jest rozwijanie kompetencji osób, które osiągają wysokie wyniki w danym obszarze, po to, aby wykorzystać dany potencjał i dalej rozwijać umiejętności czy predyspozycje. Istotne przy tym podejściu jest umiejętne dopasowanie narzędzi podnoszenia kompetencji, aby nie demotywować pracownika wysłaniem go na szkolenie, na którym nie dowie się nic ponadto co już wie, a będzie miał jedynie poczucie straconego czasu... Dużo bardziej istotne w tym przypadku jest wykorzystanie kompetencji danego pracownika w podnoszeniu kompetencji innych osób – aby rozwijał się w danym obszarze rozwijając innych. Nie jest to rozwiązanie dla wszystkich... nie każdy z wybitnych pracowników będzie posiadał umiejętności dzielenia się wiedzą. Także istotne aby umiejętnie zidentyfikować czy dana osoba będzie efektywna w nauczaniu innych i sama wyniesie z tego wartość. Jeśli nie, to możemy wykorzystać możliwość rozwijania jej kompetencji poprzez umożliwienie prowadzenia innowacyjnego projektu, który będzie angażował dane predyspozycje.
Kolejną drogą prowadzącą nas do zidentyfikowania potrzeb szkoleniowych jest określenie celów stawianych w określonej perspektywie naszej organizacji i podążanie drogą identyfikowania czy kompetencje w zespole, który posiadamy umożliwią nam osiąganie tych celów.
Trzecia możliwość polega na działaniu zgodnie z taktyką gaszenia pożarów – pali się w zakresie obsługi klienta, mamy rosnący wskaźnik niezadowolenia klienta, lub rosnący wskaźnik czasu rozmów przy spadku zamówień -> chcemy zwalczyć te problemy i często decydujemy się na szkolenie pracowników, aby rozwijać umiejętności związane z tym obszarem – i tu uwaga! Szkolenie nie zawsze jest potrzebne, czasem problem leży gdzie indziej... Samo zdiagnozowanie problemu nie wystarczy, konieczne jest jeszcze odnalezienie jego przyczyn, tak aby to one były ‘leczone’. Leczenie objawowe nie przyniesie założonych rezultatów, chyba, że będziemy mieć szczęście i w ciemno trafimy w źródło problemu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz